ROMU ÅRSBERETNING 2018

Historien er din, museerne er vi fælles om.

2018 blev på flere måder det første ordinære driftsår for museet i lang tid. I de seneste 10 år har ROMU været orienteret mod større projekter, herunder fusionen med Frederikssund Museum, Færgegården, etableringen og åbningen af RAGNAROCK, samt fundraising og nyopstilling af de tre hovedudstillinger på Roskilde Museum, Frederikssund Museum og Lejre Museum.

Alt sammen store projekter, som har forandret museet. I 2018 havde vi mulighed for at opleve, hvad der kan betegnes som et konsolideringsår, hvor drift, økonomi og struktur skulle tilpasses en ny virkelighed.

Denne virkelighed betød også et væsentlig øget fokus på egenindtjening og en stram prioritering af ressourcer og initiativer. Vi skal grundlæggende sikre en mere økonomisk
bæredygtig institution, herunder bruge vores kompetencer og ressourcer mere målrettet og strategisk. Det resulterede bl.a. også i langsigtede prioriteringer af udstillingsaktiviteter, som har konkrete besøgstal/indtjeningstal som præmis.

Herunder kan du læse hele ROMUs årsberetning 2018. God fornøjelse.