MARMORMILESTEN LANGS LANDEVEJENE TIL ROSKILDE, 1778-1793
De danske landeveje var i midten af 1700-tallet i en elendig forfatning. De var snoede, dårligt vedligeholdte og blev hurtigt til en gang ælte og ufarbare. Den berømte opdagelsesrejsende Carsten Niebuhr svarede, da han i 1767 vendte hjem fra sin ekspedition til Arabien og af arveprins Frederik blev spurgt, hvordan vejene havde været i de mange lande, han havde besøgt: ”Jo, Deres kongelige Højhed, fra Arabien til Roskilde kunne det gå an, men fra Roskilde til København var de ganske nederdrægtige”.

Den gamle Roskildevej ved indkørslen til Roskilde, o. 1740. Bønderne havde pligt til at vedligeholde veje, men det blev oftest indskrænket til et minimum. Maleri af J. Rauch og H.H. Eegboerg, Nationalmuseet.

Den gamle Roskildevej ved indkørslen til Roskilde, o. 1740. Bønderne havde pligt til at vedligeholde veje, men det blev oftest indskrænket til et minimum. Maleri af J. Rauch og H.H. Eegboerg, Nationalmuseet.

LIGE UD AF LANDEVEJEN
I 1761 var det blevet vedtaget at anlægge helt nye hovedlandeveje ”… saavel til Agerdyrkningens, Handelens og den indre Samfærdsels Fremme, som til Bekvemmelighed for de Rejsende”. Frankrig var på dette tidspunkt kendt for sine fortrinlige veje – lange, lige chausséer. En chaussé er betegnelsen for en særlig vejtype, hvor kørebanen var befæstet med sten, der ikke blot gjorde kørslen behagelig, men også hurtigere til gavn for varetransport – og ikke mindst militæret!

Den danske konge Frederik 5. (1746-66) tilkaldte derfor eksperthjælp fra Frankrig, og i 1764 ankom ingeniøren Jean Marmillod til landet. I de følgende 12 år stod han i spidsen for moderniseringen af det danske vejsystem, først strækningen fra København og nordpå til Fredensborg og fra 1770-1776 vejen vestpå til Roskilde. Til at forestå selve arbejdet blev der udkommanderet soldater, mens det blev pålagt bønderne at levere sten. I 1776 forlod Marmillod Danmark, men arbejdet med at udbygge vejnettet fortsatte. I 1792 var landevejen til Korsør færdig, mens landevejen til Kalundborg forsinkedes af bl.a. Napoleonskrigene, og først kunne afsluttes i 1820.

Strækningen fra Frederiksborg Slot i Købehavn til Roskilde skulle anlægges i lige linje ”saa vist muligt kan ske”. På dette kort fra 1768 er den gamle, snoede landevej markeret med hvid, mens den nye hovedvej er indtegnet med rødt. Kort- og Matrikelstyrelsen.

Strækningen fra Frederiksborg Slot i København til Roskilde skulle anlægges i lige linje ”saa vidt muligt kan ske”. På dette kort fra 1768 er den gamle, snoede landevej markeret med hvidt, mens den nye hovedvej er indtegnet med rødt. Kort- og Matrikelstyrelsen.

MILESTEN AF NORSK MARMOR
Sammen med de nyanlagte veje blev der opført stenbroer over vandløb, opstillet bomhuse og fastsat takster, for det var ikke gratis at benytte hovedlandevejene. Der skulle betales bompenge for hver for mil, hvilket i Københavns-området fortsatte helt frem til 1915!

Bro over Kornerup Å i landsbyen Kornerup vest for Roskilde. Broen blev opført 1779 i forbindelse med anlæggelsen af landevejen først til Elverdams Kro og siden videre til Kalundborg. Foto ROMU.

Bro over Kornerup Å i landsbyen Kornerup vest for Roskilde. Broen blev opført 1779 i forbindelse med anlæggelsen af landevejen først til Elverdams Kro og siden videre til Kalundborg. Foto ROMU.

Og naturligvis skulle der også opstilles nye, monumentale milesten i marmor som erstatning for de små, beskedne sten, der var blevet opstillet 100 år tidligere, da astronomen Ole Rømer opmålte landet.

Granitmilesten opstillet af Ole Rømer i 1690’erne. Foto Viggo Launbjerg.

Granitmilesten opstillet af Ole Rømer i 1690’erne. Foto Viggo Launbjerg.

De nye milesten blev hugget i norsk marmor, der oprindeligt var hjembragt til opførelsen af Frederikskirken (den nuværende Marmorkirke) i København. Kirkebyggeriet var af økonomiske årsager gået i stå, og i stedet kunne marmoren passende bruges til de nye milesten. De skulle tage sig imponerende ud; højt placeret på store sokler ragede de største, helmilestenene, mere end 4 meter i vejret og halvmilestenene godt 3 meter.

Halvmilestenen står i dag på Holbækvej på vejen til Svogerslev. Foto ROMU.

Halvmilesten på Holbækvej på vejen til Svogerslev. Foto ROMU.

De høje, slanke obelisker blev udsmykket med en forgyldt krone og et kongeligt monogram. De første sten på strækningen København-Roskilde bar Frederiks 5. monogram.

Frederik 5.s kronede monogram på halvmilestenen på Roskildevej. Foto ROMU.

Frederik 5.s kronede monogram på halvmilestenen på Roskildevej. Foto ROMU.

Kongen var ganske vist død i 1766 og stenene først opstillet i 1778, men som et minde om initiativtageren havde de første sten hans navnetræk indhugget. De senere blev forsynet med den siddende konge, Christian 7.s monogram. Afstanden til København (Vesterport) blev angivet i hele og halve mil, som er den gamle danske måleenhed for vejlængde og afstand (1 mil er 7,532 km).

Fugleskydningsskive fra Roskilde og Omegns Fugleskydningsselskab, 1800. Fuglekongen, en postmester afbildes ridende forbi en marmormilesten. Foto ROMU.

Fugleskydningsskive fra Roskilde og Omegns Fugleskydningsselskab, 1800. Fuglekongen, en postmester afbildes ridende forbi en marmormilesten. Foto ROMU.

FORVITRING OG FLYTNING
I 1803 skrev sognepræsten L.M. Wedel om Roskildevej: ”De smukke Milepæle, baade for hele og halve Mile … ere meget morsomme for den Reisende, men kaade Drenge bedærve noget af Marmorens skiønne Udhugning”. Men stenene var ikke kun udsat for hærværk fra drenge. Det viste sig snart, at marmoren ikke kunne tåle det omskiftelige, danske vejr og allerede inden Christian 7.s død i 1808 var de begyndt at forvitre. I 1842 blev det besluttet at erstatte dem med mere vejrbestandige granitsten udformet som keglestubbe.

Marmormilestenenes afløser, den kegleformede stub. Denne står på Københavnsvej ved Røde Port i Roskilde. Foto ROMU.

Marmormilestenenes afløser, den kegleformede stub. Denne står på Københavnsvej ved Røde Port i Roskilde. Foto ROMU.

En sådan granitsten kan man bl.a. se på Københavnsvej ved Røde Port i Roskilde. I bestemmelserne var det blevet fremhævet, ”… at hvor nye Milepæle rejses i stedet for gamle, forfaldne bliver det samme kongelige Navneciffer, som var anbragt paa den gamle Milestøtte, paa de nye, der træder i dens Sted”. Derfor bærer stenen ved Røde Port Frederik 5. navnetræk som den oprindelige marmorsten, skønt opstillet 80 år efter kongens død.

I alt blev der i dette storstilede vejprojekt opsat 56 marmormilesten på Sjælland i perioden 1778-1793. Langt de fleste er gået til, men ni af de oprindelige sten står i dag langs de gamle hovedlandeveje. De tre senest genopstillede sten blev flyttet i september 2015 efter i flere menneskealdre at have stået som markante portstolper til først Lille Ladegård Mølle i Himmelev, senere ved tømmerhandlen Ringstedgade 68 i Roskilde.

Møller S.M. Mellerup på Lille Ladegård Mølle sidder foran møllegården lænende sig op ad en milesten. Tegning af J. Kornerup, 1859. ROMU.

Møller S.M. Mellerup på Lille Ladegård Mølle sidder foran møllegården lænende sig op ad en milesten. Tegning af J. Kornerup, 1859. ROMU.

De tre milesten opstillet som portstolper til Ringstedgade 68, Roskilde. I 2015 blev de restaureret og genopstillet langs de gamle hovedlandeveje til og fra Roskilde. Foto ROMU.

De tre milesten opstillet som portstolper til Ringstedgade 68, Roskilde. I 2015 blev de restaureret og genopstillet langs de gamle hovedlandeveje til og fra Roskilde. Foto ROMU.

Milesten er fredede fortidsminder, men i 2013 blev de tre sten med Kulturstyrelsens tilladelse fjernet. Efter en nænsom restaurering foretaget af Raadvad Stenhuggeri A/S ”er de vendt hjem” og genopstillet som et minde om et stykke forsvundet danmarkshistorie.

De nyopstillede sten står på
Lindenborgvej (41,4 km fra København, GPS-angivelse: 55.645959, 11.932456)
Holbækvej i den vestlige udkant af Roskilde (33,9 km fra København, GPS-angivelse: 55.655958, 12.273821)
Roskildevej ved tæt ved Hveen Boulevard (18,8 km fra København, GPS-angivelse: 55.635671, 12.047466).

Udabarbejdet af Museumsinspektør Mette Høj, Museumskoncernen ROMU

Læs mere om ROMU her

Til top
post-2851

Historiske sommervandringer i Lejre

BEGIVENHED

HISTORISKE SOMMERVANDRINGER VED LEJRE MUSEUM

SOMMER 2019

PÅ TUR I FORTIDENS LEJRE

I samarbejde med Lejre Historiske Forening og Lejre Museumsforening inviterer Lejre Museum til en række spændende, historiske sommervandringer i Lejreområdet.

Vandringerne, som både starter og slutter på Lejre Museum i Gl. Lejre, betoner samspillet mellem kultur, natur og motion og ledes af engagerede turledere med et stort lokalkendskab.

Vandringerne ligger hver torsdag samt de to første søndage kl. 11.15 i juli og august (OBS. I Beowulfs fodspor starter kl. 11.30).

Efter vandringerne kan der købes kaffe og kage på Gl. Kongsgård (bestilles inden turens start) og der er mulighed for at besøge udstillingen “Sagnkongernes Lejre” på Lejre Museum.

PRAKTISK INFO:
Sommervandring: Gratis (enkelte kræver deltagerbetaling)
Kaffe og kage på Gl. Kongsgård: 30 kr.
Entré på Lejre Museum: 50 kr.
Husk praktisk fodtøj. Ingen tilmelding.

Se program, tid og sted for de enkelte sommervandringer herunder: 

4. juli. kl. 11.30. 
Varighed: 2,5 timer

I BEOWULFS FODSPOR

OBS!!! Denne vandring kræver deltagerbetaling i form af betaling for busbillet (fx Rejsekort)

2,5 km vandretur fra Gevninge Kirke til Gl. Lejre langs Lejre Å.

Vi kører med bus 207 fra Gl. Lejre kl. 11.50 til Gevninge Kirke. Herefter går vi gennem Gevninge til Skjoldungestien ved Lindenborgvej og langs Lejre Å til Gl. Lejre. Stien kan visse steder være ret fugtig.

Pause undervejs til spisning af medbragt madpakke.

Efterfølgende er der mulighed for besøg på Gl. Kongsgård, hvor der kan købes kaffe og kage.

Mødested: P-pladsen ved Lejre Museum.

7. juli, kl. 11.15
Varighed: 1,5 time

I VIKINGERNES FODSPOR

2 km vandretur i Lejrekongernes fodspor rundt om Gl. Lejre.

Hør fortællingen om jernalderens og vikingetidens gravpladser øst for landsbyen og bebyggelserne vest herfor.

Efterfølgende er der mulighed for besøg på Gl. Kongsgård, hvor der kan købes kaffe og kage.

Mødested: P-pladsen ved Lejre Museum.

11. juli, kl. 11.15
Varighed: 3 timer

RUNDT OM KNAPSØ

6 km vandretur fra Gl. Lejre via Ledreborg Allé til Ledreborg Golf/Slot, rundt om Knapsø til Herthadalen og hjem over Mysselhøj til Gl. Lejre.

Pause undervejs til spisning af medbragt madpakke.

Efterfølgende er der mulighed for besøg på Gl. Kongsgård, hvor der kan købes kaffe og kage.

Mødested: P-pladsen ved Lejre Museum.

14. juli, kl. 11.15
Varighed: 2,5 time

ÅVANDRING OMKRING LEJRE

5 km vandretur over middelalderens dæmning til Kornerup Å, Maglebro, Kongebro, Lejre Stationsby, Enghavebro og hjem over Hestebjerg.

Pause undervejs til spisning af medbragt madpakke.

Efterfølgende er der mulighed for besøg på Gl. Kongsgård, hvor der kan købes kaffe og kage.

Mødested: P-pladsen ved Lejre Museum.

18. juli, kl. 11.15
Varighed: 2,5 time

SNOS KILDE OG HJORTEHALLEN

3 km vandretur til Snos Kilde og Hjortehallen nordvest for Gl. Lejre. Turen går over Mysselhøj, tæt forbi Sagnlandet Lejre, til Snos Kilde og tilbage over stedet i den nordlige ende af Gl. Lejre, hvor sagnkongernes ældste hal er fundet. Undervejs fortælles om offerplads og sagnet om helten Beowulf.

Pause undervejs til spisning af medbragt madpakke.

Efterfølgende er der mulighed for besøg på Gl. Kongsgård, hvor der kan købes kaffe og kage.

Mødested: P-pladsen ved Lejre Museum.

25. juli, kl. 11.15
Varighed: 3,5 time

VIKINGER, GUDINDER OG HERREMÆND

7 km vandretur fra Gl. Lejre til Herthadalen, Sagnlandet og Gevninge Overdrev.

Pause undervejs til spisning af medbragt madpakke.

Efterfølgende er der mulighed for besøg på Gl. Kongsgård, hvor der kan købes kaffe og kage.

Mødested: P-pladsen ved Lejre Museum.

1. august, kl. 11.15
Varighed: 4 timer

LANGS ÅER OG GENNEM LANDSBYER

8 km vandretur langs Kornerup å, Langvad å og Lavringe å. Gennem gamle bondebyer, stationsby og villabyer ud til Hegnsholt, en af de gamle gårde udstykket fra Allerslev.

Pause undervejs til spisning af medbragt madpakke.

Efterfølgende er der mulighed for besøg på Gl. Kongsgård, hvor der kan købes kaffe og kage.

Mødested: P-pladsen ved Lejre Museum.

4. august, kl. 11.15
Varighed: 1,5 time

I VIKINGERNES FODSPOR

2 km vandretur i Lejrekongernes fodspor rundt om Gl. Lejre.

Hør fortællingen om jernalderens og vikingetidens gravpladser øst for landsbyen og bebyggelserne vest herfor.

Efterfølgende er der mulighed for besøg på Gl. Kongsgård, hvor der kan købes kaffe og kage.

Mødested: P-pladsen ved Lejre Museum.

8. august, kl. 11.15
Varighed: 4 timer

STATIONSBY, HERREGÅRDSANLÆG OG VANDMØLLER

7 km vandretur over Lejre Stationsby til Ledreborg Park med fokus på landskabskultur, barokhave og vandmøller.

Pause undervejs til spisning af medbragt madpakke.

Efterfølgende er der mulighed for besøg på Gl. Kongsgård, hvor der kan købes kaffe og kage.

OBS!!! Kræver deltagerbetaling, 25 kr. til Ledreborg

Mødested: P-pladsen ved Lejre Museum. Betaling: Kontant på Lejre Museum.

11. august, kl. 11.15
Varighed: 3,5 time

PROJEKT LEDREBORG – ET STORSLÅET UDVIKLINGSPROJEKT FRA 1700-TALLET

OBS!!! Denne vandring kræver deltagerbetaling i form af 25 kr. (entré til Ledreborg)

8 km vandretur over Maglebro, Københavns Vandforsyning og Lejre Stationsby til Ledreborg Park, hvor der fortælles om Johan Holsteins tanker om “Ledreborgprojektet”.

Pause undervejs til spisning af medbragt madpakke.

Efterfølgende er der mulighed for besøg på Gl. Kongsgård, hvor der kan købes kaffe og kage.

Mødested: P-pladsen ved Lejre Museum. Betaling: Kontant på Lejre Museum.

15. august, kl. 11.15
Varighed: 2,5 time

SNOS KILDE OG HJORTEHALLEN

3 km vandretur til Snos Kilde og Hjortehallen nordvest for Gl. Lejre. Turen går over Mysselhøj, tæt forbi Sagnlandet Lejre, til Snos Kilde og tilbage over stedet i den nordlige ende af Gl. Lejre, hvor sagnkongernes ældste hal er fundet. Undervejs fortælles om offerplads og sagnet om helten Beowulf.

Pause undervejs til spisning af medbragt madpakke.

Efterfølgende er der mulighed for besøg på Gl. Kongsgård, hvor der kan købes kaffe og kage.

Mødested: P-pladsen ved Lejre Museum.

22. august, kl. 11.15
Varighed: 4 timer

LANGS ÅER OG GENNEM LANDSBYER

8 km vandretur langs Kornerup å, Langvad å og Lavringe å. Gennem gamle bondebyer, stationsby og villabyer ud til Hegnsholt, en af de gamle gårde udstykket fra Allerslev.

Pause undervejs til spisning af medbragt madpakke.

Efterfølgende er der mulighed for besøg på Gl. Kongsgård, hvor der kan købes kaffe og kage.

Mødested: P-pladsen ved Lejre Museum.

29. august, kl. 11.15
Varighed: 4 timer

HØJENE MELLEM HUSENE

8 km vandretur langs Kornerup Å til Lejre Stationsby og videre i de nyere parcelhusbebyggelser, hvor vi ser, hvordan bebyggelserne er indpasset under hensyntagen til de mange oldtidshøje. Bl.a besøges “Hvilehøj”, der ligger i en villahave, og “Børsen”, der ligger smukt og frit.

Pause undervejs til spisning af medbragt madpakke.

Efterfølgende er der mulighed for besøg på Gl. Kongsgård, hvor der kan købes kaffe og kage.

MØDESTED

Lejre Museum, Orehøjvej 4B, 4320 Lejre

 

post-1930

ELVERDAMSDALENS GRAVHØJE, HULVEJE OG GAMLE AGERSYSTEMER

BEGIVENHED

ELVERDAMSDALENS GRAVHØJE, HULVEJE OG GAMLE AGERSYSTEMER

FORTIDSMINDEDAG PÅ TADRE MØLLE

OM FORTIDSMINDEDAGEN

Kom med på fortidsmindedag i den fredede Elverdamsdal, hvor fmd. for Egnshistorisk Forening for Hvalsø, Bent Gottfredsen, tager dig med på en spændende kultur- og naturhistorisk vandring. Gottfredsen vil undervejs fortælle om både dalens særegne geologi, om de fredede fortidsminder og om de kulturspor, vi støder på undervejs.

Turen starter på Tadre Mølles P-plads, går ned over Aastrup Kloster til det gamle kalkleje, op til bronzealderhøjene Sneglehøj og Kikhøj og de omkringliggende diger, hulveje og agersystemer i skovparten Hestehaven på østsiden af dalen. Herfra går vejen hjemad gennem skoven til Tadre Mølle, hvor Bent Gottfredsen slutteligt vil orientere om de seneste istandsættelser på møllegården, og hvor man har mulighed for at købe kaffe og kage (bestilles inden turstart).

Fortidsmindedagen arrangeres i et samarbejde mellem Egnshistorisk Forening for Hvalsø, Tadre Mølles Venner og ROMU. Turens længde er ca. 6 km og vil være ca. 2 timer med efterfølgende mulighed for at nyde omgivelserne og stemningen i og omkring den gamle vandmølle.

TID, PRIS, STED

28. april, kl. 13-15.30
Gratis
Tadre Mølle, Tadre Møllevej 23, Hvalsø

Kontaktperson for yderligere informationer
Bent Gottfredsen
kbgottfredsen@gmail.com
+45 46 49 26 63 / +45 21 74 96 63

 


post-49

Arkæologi

ROMU har det arkæologiske ansvar for Roskilde, Lejre og Frederikssund kommuner. Det betyder, at vi indenfor ansvarsområdets grænser samarbejder med planmyndigheder, entreprenører og store såvel som små bygherrer om at sikre de arkæologiske interesser, som kan blive berørt

post-49

Vores viden

I ROMUs dækningsområde Roskilde, Frederikssund og Lejre Kommune har vi en lang række enestående spor fra vores fortid af national og international betydning. Eksempelvis kongehaller og skibsætning i Lejre, den underjordiske kirkeruin Skt. Laurentius i Roskilde samt enestående spor og unikke fund fra livet omkring Roskilde Fjord fra oldtid, middelalder og nutid.