Året 2020 kom til at kræve meget omstillingsparathed i hele organisationen. Men besøgsstederne med deres mange dygtige medarbejdere og frivillige lykkedes med en solid digital vækst. Fotocollage.

Pandemien lagde i perioder ROMU’s fysiske besøgssteder øde hen. Til gengæld har det summet af aktivitet på de digitale platforme

37.640.

Så mange ekstra nye og unikke brugere landede i 2020 i web-universet hos museumsorganisationen ROMU, der kan se vækst i alle nøgletal, når det gælder digital kommunikation fra året med COVID-19.

Det viser en række opgørelser og analyser, ROMU har lavet omkring årsskiftet.  

Antallet af tilmeldinger til digitale nyhedsbreve hos ROMU steg med hele 78 procent, viser opgørelsen, ligesom der var solid fremgang også i antallet af følgere på Facebook, på Instagram og LinkedIn.

På hjemmesider under ROMU var der i alt 231.813 besøg i årets løb, heraf 173.846 unikke eller forskellige brugere.

Under normale omstændigheder handler et besøg på en hjemmeside på et museum ofte om at finde vej til et besøg, at tjekke åbningstid, at finde adresse eller lignende. Under nedlukningen med COVID-19 har det derimod været nyt og udbygget indhold, der har haft bevågenheden og fyldt stadig mere hos ROMU.

Listen over mest læste artikler online viser, at brugerne især har været tiltrukket af nyheder om arkæologiske fund og ny viden om oldtiden, men også nyere historiske vinkler på sygdomme og sundhed med afsæt i egnen omkring Roskilde Fjord har været populære. 

I et år, hvor de fleste kulturinstitutioner kom under hårdt pres som følge af pandemien, og hvor væsentlige dele af den sædvanlige aktivitet med ét forsvandt, er det glædeligt for ROMU, at organisationens indhold på trods heraf vandt større udbredelse gennem digitale medier og dermed bidrog til fortsat at åbne og udbrede kulturarv for borgerne bare ad nye veje.

Nye typer af samarbejde

År 2020 bød ikke alene på digital vækst for ROMU, men også en stribe udvidede samarbejder om digitale tiltag og nyskabelser.

I samarbejde med Politiken Historie stod ROMU bag en podcast-serie med digital distribution om sagnkongerne fra Lejre, der fik over 80.000 lytninger. I samspil med firmaet Peytz & Co. lancerede besøgsstedet RAGNAROCK under ROMU en ny web-butik med kulturhistoriske varer.

Hos Clio Online udkom digitalt læringsmateriale til de fleste af landets folkeskoler om vikinger med fund fra ROMU og Lejre Museum som centralt stof. Fra Færgegården i Frederikssund kom en digital julekalender med 24 digitale fortællinger om julens kulturhistorie.

I samspil med andre kulturinstitutioner i Roskilde skabte ROMU en række virtuelle arrangementer med alsang, hvoraf det største den 4. maj om aftenen lokalt fik over 17.000 visninger og nationalt via dækning hos TV2 nåede ud til omkring en million seere. Hertil kommer flere andre livestreamede foredrag, digital indsamling af genstands-materiale og events om alt fra mystiske gravpladser over våbenmodtagelser under 2. verdenskrig til Kim Larsens kulturhistoriske aftryk.

At være et museum med ti besøgssteder, der i tre-fire måneder må holde helt lukket, er i udgangspunktet ganske forskrækkeligt. Men det er en stor trøst og opmuntring, at det kulturhistoriske indhold og bunker af ny viden, nyskrevne artikler og unikt videomateriale, som museets dygtige ansatte står bag, gennem de digitale kanaler alligevel har fundet vej til hundredtusindvis af mennesker.

Som institution sætter vi uendeligt stor pris på de 98.265 besøg, der trods alle pandemiens komplikationer fandt sted fysisk i 2020; men vi værdsætter også den teknologi, de nye muligheder og den vilje til at følge med tiden, der ligger i, at der samme år kunne finde 231.813 digitale besøg sted plus alle de interaktioner, der skete om indhold fra ROMU hos vores gode samarbejdspartnere.

Og så glæder vi os rigtig meget til, at krisen med COVID-19 driver over igen, således at vi kan slå de fysiske døre op igen og byde varmt velkommen til alle de mange, nye mennesker, der gennem nettet har fået et indblik i, hvor fantastisk mange fund og genstande og rum for nye erkendelser, ROMU har at byde på.

Der er bl.a. på nyhedsbrevene, at ROMU har haft vækst digitalt i 2020. Diagram: ROMU

DIGITALE NØGLETAL

Museumsorganisationen ROMU driver ti hjemmesider, tre digitale nyhedsbreve samt en række sider på Facebook, Instagram og LinkedIn med specialiseret indhold om kulturhistorie. Her er nøgletallene, der samler udviklingen på disse flader, fra 2019 til 2020:  

  2019 2020
Besøg på alle websites i alt 189.464 231.813
Unikke brugere på alle websites i alt 136.206 173.846
Tilmeldte til nyhedsbrev antal 2.067 3.685
Åbninger af nyhedsbrev for år i pct. 49 52
Facebook følgere samlet 22.881 25.858
Instagram følgere samlet 6.022 6.788
LinkedIn 1.086 1.634

 

Museumsorganisationen ROMU danner ramme om ti besøgssteder, to magasiner med 200.000 genstande, 50 årsværk af højt specialiserede medarbejdere samt et væld af fysiske og digitale arrangementer og aktiviteter med fokus på kulturhistorie i Roskilde, Frederikssund og Lejre Kommune. ROMU driver også RAGNAROCK – museet for pop, rock og ungdomskultur.

Morten Thomsen Højsgaard, ph.d., er museumsdirektør for ROMU.

TILMELD DIG ROMU’S NYHEDSBREV OG VIND PRÆMIER
– OG FÅ LIGNENDE ARTIKLER OG NYHEDER DIREKTE I INDBAKKEN

FLERE ARTIKLER OG NYHEDER

Arkæolog Emil Winther Struve vil rykke ved vores forståelse af oldtiden

Arkæolog Emil Winther Struve vil rykke ved vores forståelse af oldtiden

En dag på kontoret byder på alt fra skrivebordsarbejde til en udgravning i al slags vejr for arkæolog Emil Struve Winther, der står i spidsen for arkæologiske undersøgelser i Egedal Kommune. Men uanset hvor dagens kontor er, drives han af lysten til at gøre kulturarven levende og relevant.

Historien om Veksøhjelmene – et ikonisk oldtidsfund fra Brøns Mose

Historien om Veksøhjelmene – et ikonisk oldtidsfund fra Brøns Mose

På Nationalmuseet i København kan man se to fornemt dekorerede hjelme fra bronzealderen. Et værdifuldt offer til guderne, der for præcis 80 år siden blev fundet i Brøns Mose ved Veksø. Veksøhjelmene fortæller en historie om religion og ritualer i bronzealderens Egedal, og mange årtier efter fundet er de stadig en stor del af identiteten i Veksø.

RAGNAROCK og Roskilde Museum giver unge fri adgang en hel uge

RAGNAROCK og Roskilde Museum giver unge fri adgang en hel uge

Er du mellem 18 og 27 år, kan du hele uge 37 besøge Roskilde Museum og RAGNAROCK uden at skulle have penge op af lommen. De to museer er nemlig en del af Golden Days-initiativet K7, som har til formål at give unge over hele landet kulturhistoriske oplevelser – helt gratis.

ROMU SØGER ARKÆOLOG

ROMU SØGER ARKÆOLOG

Museumsorganisation søger en alsidig og selvstændig medarbejder med erfaring inden for middelalderarkæologi til to års projektansættelse med base i Roskilde

KOM OG LAV VILD MAD PÅ SKENKELSØ MØLLE

KOM OG LAV VILD MAD PÅ SKENKELSØ MØLLE

I sommerferien inviterer Egedal Kommune til vild mad i børnehøjde, og børnene skal selv sanke urter, der skal bruges som smagsgiver. Derudover skal der kærnes smør og males mel som i gamle dage. Også børn med en lille arkæolog i maven kan få stillet deres nysgerrighed

UDSTILLING FORLÆNGET: LÜTZHØFTS KØBMANDSGÅRD FORTÆLLER ROSKILDES CIKELHISTORIE

UDSTILLING FORLÆNGET: LÜTZHØFTS KØBMANDSGÅRD FORTÆLLER ROSKILDES CIKELHISTORIE

Tour de France-feberen raser i Roskilde, og Lützhøfts Købmandsgaard er med helt fremme i feltet med spotudstillingen ’Roskilde set gennem et cykelhjul’. Her er samlet et væld af anekdoter om cykler og cyklister – og så er der mulighed for at komme i lære som cykelbud. Udstillingen er blot en af mange oplevelser, som ROMU har forberedt til tour’en

MØLLER ERIKSENS BUKSER KAN ALTID GODT LAPPES LIDT MERE

MØLLER ERIKSENS BUKSER KAN ALTID GODT LAPPES LIDT MERE

Den sidste møller på Skenkelsø mølle fylder stadig stedet med sin ånd. Møllen gemmer på finurlige historier og efterladte genstande fra en mand, der var prisbevidst og ordentlig, men også drev en mølle med plads til leg, gæster og glæde

Til top
X
post-5385

DR2 JAGTER DEN FØRSTE DANSKE KONGE – OG SPORENE ENDER PÅ LEJRE MUSEUM

BEGIVENHED

DR2 jagter den første danske konge – og sporene ender på Lejre Museum

04.11.2021

Museumsinspektør Isabella No’omi Fuglø (tv) tager imod DR2-vært og historiker Cecilie Nielsen (th) på Lejre Museum, hvor jagten på den første danske konge ender. Foto: Nicki Sørensen/DR.

 

I DR2’s nye historiske serie ”Gåden om Danmarks første konge” rejser historiker Cecilie Nielsen rundt i kongeriget for at blive klogere på, hvorfor kongerækken ser ud, som den gør. Jagten fører hende i sidste afsnit til Lejre Museum, hvor en lille figur udfordrer den nationale selvforståelse – og viser, at der har været en kongemagt i Lejre før kristendommens indtog i Danmark

Lejre er et sted fyldt med sagn og mysterier – men de sidste 40 års arkæologiske udgravninger på egnen taler deres tydelige videnskabelige sprog og viser os, at de vilde historier ikke bare er grebet ud af den blå luft.

Før Gorm den Gamle og før Harald Blåtands kristning af danerne har der været en centraliseret magt i Lejre, og dén del af Danmarkshistorien får nu oprejsning i DR2’s nye serie ”Gåden om Danmarks første konge”. Historiker Cecilie Nielsen rejser land og rige rundt og besøger flere steder, hvor der er spor efter store konger.

Kongehallerne er en magtmanifestation
I sidste afsnit af serien, som lige nu kan ses i sin fulde længde på DRTV, møder Cecilie Nielsen museumsinspektør ved Lejre Museum, Isabella No’omi Fuglø, som hun har sat stævne ved kongehallen i Sagnlandet Lejre.

Kongehallen er en genskabelse af den største hal fra vikingetid, vi kender i Danmark, baseret på blandt andet Lejre Museum og ROMUs udgravninger og forskning. Sporene efter den blev fundet i 2009, og Isabella No’omi Fuglø peger på, hvordan den enorme hal, som måler over 60 meter fra gavl til gavl, er ét blandt flere vidnesbyrd om et magtcentrum i Lejre før Gorm den Gamle og hans efterkommere.

Odin fra Lejre udfordrer vores nationale selvfortælling
Isabella No’omi Fuglø inviterer også Cecilie Nielsen med ind på Lejre Museum, hvor man kan opleve sølvfiguren Odin fra Lejre, som blev fundet omkring kongehallen.

Ifølge Fuglø udfordrer tolkningen af denne unikke lille figur den danske selvforståelse som en nation, hvis historie først rigtig begynder ved Harald Blåtands kristning af danerne på Jellingestenen i ca. 965.

For Odin var gudernes konge og kongernes gud – derfor har figuren været meget værdifuld og en konge værdig. Så også dén vidner om en kongemagt i århundrederne, der gik forud for Gorm den Gamles og Harald Blåtands tid, forklarer Isabella No’omi Fuglø.

Hun mener, at der skal være mere plads i vores fælles bevidsthed til fortællingen om de kongemagter, der gik hånd i hånd med asatroen, og som havde deres langvarige storhedstid gennem flere århundreder, inden kristendommens indtog – og en væsentlig del af den historie begynder i Lejre.

Se hele serien ”Gåden om Danmarks første konge” på DRTV eller onsdage kl. 21.00 på DR2 fra 3. november. Afsnittet fra Lejre sendes på DR2 den 1. december.

Bliv klogere på, hvor Lejre er Kongerigets Vugge, og dyk dybere ned i historien om de første konger i udstillingen på Lejre Museum.

Læs mere om museet og se åbningstider og entrepriser.

Vild med sagnkonger, vikinger og jernalderarkæologi? Skal du være med til at få Lejre tilbage i danmarkshistorien?
Så skal du tilmelde dig Lejre Museums nyhedsbrev, hvor du månedligt vil modtage artikler, nyheder og spændende historier.


post-49

Arkæologi

ROMU har det arkæologiske ansvar for Roskilde, Lejre og Frederikssund kommuner. Det betyder, at vi indenfor ansvarsområdets grænser samarbejder med planmyndigheder, entreprenører og store såvel som små bygherrer om at sikre de arkæologiske interesser, som kan blive berørt

post-49

Vores viden

I ROMUs dækningsområde Roskilde, Frederikssund og Lejre Kommune har vi en lang række enestående spor fra vores fortid af national og international betydning. Eksempelvis kongehaller og skibsætning i Lejre, den underjordiske kirkeruin Skt. Laurentius i Roskilde samt enestående spor og unikke fund fra livet omkring Roskilde Fjord fra oldtid, middelalder og nutid.