ROMU klar med hjælp til lærere og forældre
Museumsorganisationen ROMU lægger undervisningsmateriale ud digitalt som tilbud til lærere – og forældre, der kæmper med hjemmeundervisningen. Materialet er rettet mod bestemte trin i skolen og understøtter Folkeskolens Fælles Mål.
I en tid, hvor museernes skoletjenester ikke kan tilbyde undervisningsforløb på de fysiske museer, er ROMU nu i gang med at gøre undervisningsmateriale tilgængeligt digitalt.
Materialet er først og fremmest rettet til de mange lærere, der skal tilrettelægge fjernundervisning, men kan også snildt bruges af forældre, der har brug for inspiration til, hvordan de kan give deres børn en meningsfuld og lærerig hverdag derhjemme.
Materialet kan naturligvis bruges i historieundervisningen, men er også relevant inden for fagene dansk, kristendomskundskab og billedkunst.
– Vi lægger ud med alt det materiale, som hurtigt og let kan omsættes til hjemmeskole, og så bygger vi på efterhånden. Det er vigtigt for os at få historien ud til lærere, elever og forældre og dermed skabe mulighed for at inddrage museets fortællinger i undervisningen. Samtidig er det også målet at tilbyde digitale materialer, der kan bruges, når samfundet åbner igen, og det atter er muligt at besøge museet, forklarer museumsinspektør Louise Dahl Christensen, som er ansvarlig for ROMUs skoletjeneste.
De første aktiviteter og opgaver er allerede tilgængelige fra romu.dk/undervisning. Her kan man hente tips og inspiration til undervisning inden for temaerne ’Gamle lege’ – som lærer eleverne om baggrunden for den gamle leg ’Tampen brænder’ og gør dem klogere på, hvordan det var at gå i skole i gamle dage – og ’Gækkebrevet’, som lærer eleverne om, hvor den særlige påsketradition med gækkebreve stammer fra.
Undervisningssiden rummer også en guide til, hvordan man henter og bruger app’en MuseumsMysteriet. Med den kan man gå på en sjov og lærerig skattejagt i middelalderens Roskilde, hvor det gælder om at stoppe den griske museumstyv Heidenreich, der vil stjæle symbolet på byens storhedstid og magt i middelalderen. Museet opfordrer til, at eleverne følger myndighedernes anvisninger om at holde god afstand, hvis de på vej rundt i byen møder andre skattejægere.
I den kommende tid vil gradvist mere materiale blive lagt ud, så romu.dk/undervisning på sigt kommer til at rumme en alsidig samling af undervisningsideer.
Det er ikke altid lige let at skabe meningsfulde, lærerige timer for børnene i ”hjemmeskolen”. ROMU opbygger nu idékatalog til lærere og forældre. Foto: pexels.com