Året 2020 kom til at kræve meget omstillingsparathed i hele organisationen. Men besøgsstederne med deres mange dygtige medarbejdere og frivillige lykkedes med en solid digital vækst. Fotocollage.
Pandemien lagde i perioder ROMU’s fysiske besøgssteder øde hen. Til gengæld har det summet af aktivitet på de digitale platforme
37.640.
Så mange ekstra nye og unikke brugere landede i 2020 i web-universet hos museumsorganisationen ROMU, der kan se vækst i alle nøgletal, når det gælder digital kommunikation fra året med COVID-19.
Det viser en række opgørelser og analyser, ROMU har lavet omkring årsskiftet.
Antallet af tilmeldinger til digitale nyhedsbreve hos ROMU steg med hele 78 procent, viser opgørelsen, ligesom der var solid fremgang også i antallet af følgere på Facebook, på Instagram og LinkedIn.
På hjemmesider under ROMU var der i alt 231.813 besøg i årets løb, heraf 173.846 unikke eller forskellige brugere.
Under normale omstændigheder handler et besøg på en hjemmeside på et museum ofte om at finde vej til et besøg, at tjekke åbningstid, at finde adresse eller lignende. Under nedlukningen med COVID-19 har det derimod været nyt og udbygget indhold, der har haft bevågenheden og fyldt stadig mere hos ROMU.
Listen over mest læste artikler online viser, at brugerne især har været tiltrukket af nyheder om arkæologiske fund og ny viden om oldtiden, men også nyere historiske vinkler på sygdomme og sundhed med afsæt i egnen omkring Roskilde Fjord har været populære.
I et år, hvor de fleste kulturinstitutioner kom under hårdt pres som følge af pandemien, og hvor væsentlige dele af den sædvanlige aktivitet med ét forsvandt, er det glædeligt for ROMU, at organisationens indhold på trods heraf vandt større udbredelse gennem digitale medier og dermed bidrog til fortsat at åbne og udbrede kulturarv for borgerne bare ad nye veje.
Nye typer af samarbejde
År 2020 bød ikke alene på digital vækst for ROMU, men også en stribe udvidede samarbejder om digitale tiltag og nyskabelser.
I samarbejde med Politiken Historie stod ROMU bag en podcast-serie med digital distribution om sagnkongerne fra Lejre, der fik over 80.000 lytninger. I samspil med firmaet Peytz & Co. lancerede besøgsstedet RAGNAROCK under ROMU en ny web-butik med kulturhistoriske varer.
Hos Clio Online udkom digitalt læringsmateriale til de fleste af landets folkeskoler om vikinger med fund fra ROMU og Lejre Museum som centralt stof. Fra Færgegården i Frederikssund kom en digital julekalender med 24 digitale fortællinger om julens kulturhistorie.
I samspil med andre kulturinstitutioner i Roskilde skabte ROMU en række virtuelle arrangementer med alsang, hvoraf det største den 4. maj om aftenen lokalt fik over 17.000 visninger og nationalt via dækning hos TV2 nåede ud til omkring en million seere. Hertil kommer flere andre livestreamede foredrag, digital indsamling af genstands-materiale og events om alt fra mystiske gravpladser over våbenmodtagelser under 2. verdenskrig til Kim Larsens kulturhistoriske aftryk.
At være et museum med ti besøgssteder, der i tre-fire måneder må holde helt lukket, er i udgangspunktet ganske forskrækkeligt. Men det er en stor trøst og opmuntring, at det kulturhistoriske indhold og bunker af ny viden, nyskrevne artikler og unikt videomateriale, som museets dygtige ansatte står bag, gennem de digitale kanaler alligevel har fundet vej til hundredtusindvis af mennesker.
Som institution sætter vi uendeligt stor pris på de 98.265 besøg, der trods alle pandemiens komplikationer fandt sted fysisk i 2020; men vi værdsætter også den teknologi, de nye muligheder og den vilje til at følge med tiden, der ligger i, at der samme år kunne finde 231.813 digitale besøg sted plus alle de interaktioner, der skete om indhold fra ROMU hos vores gode samarbejdspartnere.
Og så glæder vi os rigtig meget til, at krisen med COVID-19 driver over igen, således at vi kan slå de fysiske døre op igen og byde varmt velkommen til alle de mange, nye mennesker, der gennem nettet har fået et indblik i, hvor fantastisk mange fund og genstande og rum for nye erkendelser, ROMU har at byde på.
Der er bl.a. på nyhedsbrevene, at ROMU har haft vækst digitalt i 2020. Diagram: ROMU
DIGITALE NØGLETAL
Museumsorganisationen ROMU driver ti hjemmesider, tre digitale nyhedsbreve samt en række sider på Facebook, Instagram og LinkedIn med specialiseret indhold om kulturhistorie. Her er nøgletallene, der samler udviklingen på disse flader, fra 2019 til 2020:
2019 | 2020 | |
Besøg på alle websites i alt | 189.464 | 231.813 |
Unikke brugere på alle websites i alt | 136.206 | 173.846 |
Tilmeldte til nyhedsbrev antal | 2.067 | 3.685 |
Åbninger af nyhedsbrev for år i pct. | 49 | 52 |
Facebook følgere samlet | 22.881 | 25.858 |
Instagram følgere samlet | 6.022 | 6.788 |
1.086 | 1.634 |
Museumsorganisationen ROMU danner ramme om ti besøgssteder, to magasiner med 200.000 genstande, 50 årsværk af højt specialiserede medarbejdere samt et væld af fysiske og digitale arrangementer og aktiviteter med fokus på kulturhistorie i Roskilde, Frederikssund og Lejre Kommune. ROMU driver også RAGNAROCK – museet for pop, rock og ungdomskultur.
Morten Thomsen Højsgaard, ph.d., er museumsdirektør for ROMU.
TILMELD DIG ROMU’S NYHEDSBREV OG VIND PRÆMIER
– OG FÅ LIGNENDE ARTIKLER OG NYHEDER DIREKTE I INDBAKKEN
FLERE ARTIKLER OG NYHEDER
TINAS BOGHYLDER BUGNER AF HISTORIER OM ROSKILDE
Et museum er meget mere end de udstillinger, publikum kan opleve. Hvis man er nysgerrig på alt det, der går forud for udstillingerne, er museets boghylder en guldgrube af viden. I bøgerne kan man kigge arkæologerne over skulderen og blive klogere på byens og egnens historie.
GENNEM 7.500 ÅR PÅ 200 SIDER – OG FEM MINUTTERS KØRETID
Onsdag den 2. marts udkommer ”Kronprinsesse Marys Bro og arkæologien”, som samler den vigtigste viden fra tre års udgravninger ved og i Roskilde Fjord, forud for det store brobyggeri. Bogen er udgivet af museumsorganisationen ROMU og viser, at historien om Roskilde Fjord måske nok er lig med de velkendte vikingeskibe, men også langt mere end dét
EN MORDGÅDE, EN VILD HALSRING OG FORTÆLLINGER OM AFFALD I SKOLERNES VINTERFERIE
Der bliver mange gode veje til en vinterferie fuld af historie og hyggeligt samvær for børnefamilierne i Roskilde og omegn. Alle hverdage i uge 8 kan børn og voksne være med til at løse et mordmysterie under Stændertorvet. På Roskilde Museum kan man få et nyt blik på sit affald i museets særudstilling. Og så er Lützhøft Købmandsgård altid et stemningsfyldt besøg værd
TILBUD OM GRATIS SKOLEFORLØB FORLÆNGES MED ET HALVT ÅR
Museumskoncernen ROMU har nu fået mulighed for at forlænge perioden, hvor grundskolerne i Egedal Kommune ganske gratis kan tage eleverne med på udvalgte skoleforløb. Det betyder, at skolerne hele foråret kan komme ud og prøve kræfter med vikingelivet i Frederikssund og festivalhistorie på RAGNAROCK
SØMANDSKONGENS BEGRAVELSE ER LADET MED BETYDNING
En kongelig begravelse skal sikre kongehusets og statens kontinuitet og legitimitet og er derfor en slags mikrokosmos af samfundet. På 50-års dagen for Frederik 9.s begravelse sætter museumsinspektør Laura Maria Schütze den store, offentlige begivenhed i et historisk perspektiv.
KULTUREN HOLDER AFTENÅBENT FREDAG DEN 28. JANUAR
Lysfestugen i Roskilde byder på en uge med lys og gode historier – og på en helt særlig fredag aften, hvor Kulturstrøgets institutioner holder aftenåbent med et væld af spændende aktiviteter for alle aldre og interesser
ROMU MARKERER GENÅBNING VED AT TRILLE KUNSTVÆRK GENNEM ROSKILDES GADER
”Det har været en flad fornemmelse at være lukket for tredje gang. Nu skal vi puste nyt liv i kulturen – og i eftertanken”, siger museumsdirektør, der glæder sig til at åbne med en happening den 18. januar
CYKLENDE BORGERE SKAL SAMMEN SKABE LYSKUNST PÅ STÆNDERTORVET
Et fransk cykelløb, et savn efter aktiviteter og socialt samvær og en Lysfest for alle – det er nogle af ingredienserne i et værk, der skal oplyse Stændertorvet under Kulturstrøgets Lysfest. Og værket får brug for hjælp fra borgere, der med et godt tråd skal lyse torvet op
INDSAMLING: HUSKER DU, DA HELE DANMARK TOG AFSKED MED FREDERIK 9.?
Så vil Roskilde Domkirke og museumsorganisationen ROMU gerne høre fra dig. I anledningen af 50-året for Frederik 9.s død sætter de to samarbejdspartnere sammen gang i en stor indsamling af erindringer, billeder og ting, der knytter sig til den folkekære konges død og begravelse
ROMU-FUND IGEN PÅ TOP-10: I EN GRUSGRAV VED ROSKILDE LÅ ET AF 2021’S VILDESTE FUND
Hvert år udgiver Slots- og Kulturstyrelsen en Top 10 over det forgangne års vigtigste arkæologiske fund, og igen i år figurerer ROMU på listen. Fem børneskeletter fra oldtiden fik ROMUs arkæologer til at spærre øjnene op – og var blandt de mest spektakulære opdagelser i året der gik